Rysunek mojego autorstwa na winiecie przedstawia fragment cmentarza wojennego nr 123 z lat I wojny światowej na Górze Pustki koło Łużnej w powiecie Gorlickim. Zauroczony niesamowitym nastrojem tam panującym wykonałem na nim wiele rysunków i fotografii. Ten pochodzi z 24 marca 1990 roku. Miejsce to stało się grobem dla kilkuset Polaków walczących w szeregach armii austriackiej i rosyjskiej o tą jedną z kluczowych pozycji na froncie gorlickim od zimy do wiosny 1915 roku. Wraz z licznymi poległymi żołnierzami austriackimi, węgierskimi, rosyjskimi i niemieckimi, którzy w zgodzie spoczywają w tym lesie, mogiły te przypominają nam o tamtych odległych wydarzeniach.



środa, 14 września 2011

6. Kirkut w Gorlicach

Witajcie!

W 1986 roku włóczyłem się
po Gorlicach i ich okolicy
z notatnikiem, długopisem
i pudełkiem pasteli olejnych
i utrwalałem miejsca które
uważałem w jakichś sposób
zagrożone unicestwieniem
*
Znalazłem niedawno paczkę
takich rysunków i okazuje się
że przeczucie mnie nie omyliło
większość obiektów tam utrwalonych
obecnie już nie istnieje
*
Szczególny sentyment miałem
i nadal mam do cmentarzy
wszelakich typów
które do dziś
staram się utrwalać na różne sposoby
cmentarze parafialne i komunalne
katolickie, łemkowskie,
kirkuty żydowskie,
cmentarze choleryczne
żołnierskie z I i II wojny światowej
czy też mogiły partyzanckie
czy samotne groby
gdzieś przy miedzy
*
W latach 1982 - 1987
rysowałem cmentarze gorlickie
nie wojenne tymi zająłem się
dopiero w latach 1989 - 1992



Przedstawiony na obrazku
na szczęście należy do wyjątków
Cmentarz ten został odnowiony
w 1995 roku
gdy ogrodzono go płotem z siatki
chociaż wyburzono
przy okazji fragment
zachowanego oryginalnego ceglanego muru
z czytelnymi strzelnicami
z walk pierwszowojennych
udało mi się go narysować
około 1990 roku
o czym będzie mowa
w jednym z kolejnych wpisów

***
Pozdrawiam
Wasz
Slavko
SniP

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz